Vad krävs för att kunna registrera ett företag via internet?

I den här guiden går vi igenom vad som krävs för att kunna registrera ett företag via internet, steg för steg. Det är lätt att göra tack vare dagens teknik med e-tjänster.

Registrera ditt företag på Bolagsverket och Skatteverket

Det krävs inte mycket för att registrera företaget, en dator med internetuppkoppling så är saken biff. Registrera företaget på Bolagsverket, det gör man enkelt genom deras e-tjänst. Gör sedan samma sak på Skatteverket, också genom deras e-tjänst. Klart!

Var inte orolig för att råka göra fel. Alla uppgifter går att uppdatera i efterhand och det går alltid att ta kontakt med Bolagsverket eller Skatteverket för råd. I e-tjänsten finns det redan verktyg för att anmäla ändringar. Att registrera företaget via internet gör det enkelt att starta företag.

Tänk igenom företagsidén innan du registrerar och tecknar en affärsplan. Affärsplanen ska helst vara ganska enkel och det är ett levande dokument som följer företaget och uppdateras efter hand. Allt behöver inte vara perfekt från början.

Bolagsverket tar ut en avgift för registreringen som beror på vilken sorts bolag man startar. Man behöver ha lite information om olika företagsformer och gärna skriva in det i affärsplanen. Det finns utförligt information att hämta på verksamt.se. Här kommer en liten snabbkoll:

Olika företagsformer:

  • enskild näringsverksamhet
  • aktiebolag
  • handelsbolag
  • kommanditbolag
  • ekonomisk förening
  • bostadsrättsförening

Dessa företagsformer har lite olika karaktär och varje typ har sin egen registrering. Det bästa är om man redan i affärsplanen har bestämt företagsformen. Enskild näringsverksamhet är den enklaste typen av företag. Den är undantagen anmälningsplikt till Bolagsverket, men många gör en registrering i alla fall för att skydda sitt företagsnamn. I den enskilda firman är man personligt ansvarig för företagets ekonomi. 

Det är man inte i de andra företagsformerna. Många väljer därför att starta ett aktiebolag istället för enskild firma. Då krävs det en insats om minst 25𝧷000 kronor i aktiekapital, och kostnaden för registrering är något högre. Men går företaget omkull slipper man sälja huset, det tilltalar många.

Var noga med valet av firmatecknare i aktiebolag

Startar man ett aktiebolag ska man ange en firmatecknare i registreringen. Det är personen eller personerna som kan företräda företaget och skriva under avtal i företagets namn. Ibland är ett aktiebolag bara en enda person, då är det enkelt att se vem som är firmatecknare. 

Har man ett större aktiebolag har man en styrelse med flera medlemmar. Styrelsen är alltid firmatecknare som helhet. Det är reglerat i lag och betyder att styrelsen tillsammans alltid kan företräda företaget. 

Men styrelsen brukar också utse en eller flera firmatecknare som enskilt får skriva avtal. Firmatecknaren har mycket ansvar, var noga med att utse lojala och trovärdiga styrelsemedlemmar till firmatecknare. 

Finansiering krävs för att starta företag som registreras via internet

Företaget måste ha en finansiering för att kunna gå runt. I en del enskilda firmor har privatpersoner satsat egna besparingar i företaget. Men långt ifrån alla har eget kapital för att kunna sjösätta sin affärsidé. Finansiering krävs inte för att kunna registrera ett företag via internet, men det krävs för att företaget inte bara ska vara en pappersprodukt!

En lösning är att hitta ett passande företagslån. Har man en bra affärsplan som banken gillar har man goda chanser att få till en finansiering. För att hjälpa till att sälja affärsidén är det bra att ha ett bra säljsnack – en bra hisspitch. Öva innan, gärna framför spegeln eller med en god vän. Se till att pitchen blir snärtig men inte överdrivet säljande. Du ska göra lyssnaren intresserad av företaget och samtidigt skapa lite respekt för affärsmodellen. 

Banken är viktig för företaget

Är man lite förutseende kan man först kolla upp vilka de bästa internetbankerna är just nu. En bra internetbank sparar mycket jobb och höjer chanserna att få en bra finansiering. Banken spelar en viktig roll för företaget och man tjänar på att skapa goda bankkontakter. 

För att skapa just bra bankkontakter behöver man kunna lite om ekonomi, diskutera olika finansieringslösningar och även sådant som ligger lite utanför själva företagets sfär. Precis som i andra sammanhang är det bra att kunna prata om “väder och vind”, här: “börskurser och valutamarknad”. Man kan lära sig lite om ekonomi online så hänger man med bättre i snacket och förstår bättre vad olika typer av ekonomiska frågor har för roll för det egna företaget.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.