Svenskarna och internet 2015

En årlig studie av svenska folkets internetvanor

Sammanfattning

År 2015 är det 93 procent av befolkningen som har tillgång till internet och 91 procent som använder internet. I åldern 8-55 år är det över 95 procent som använder internet. Den dagliga användningen av internet ökar även i alla åldersgrupper.

92 procent har en dator. Det är alltså fler som har tillgång till internet än som har en dator och i år är det första gången det är så. 90 procent har bredband hemma, 59 procent har en surfplatta och 97 procent av befolkningen har en mobiltelefon. I genomsnitt använder vi internet totalt 21 timmar i veckan, varav drygt 8 timmar spenderas på internet i mobilen.

De flesta barnfamiljer (87%) har flera datorer, smartmobiler och surfplattor. 67 procent av 2-åringarna använder internet och 32 procent gör det dagligen. Redan när de är 2 år är det en tredjedel av de som använder internet som någon gång skapar eget innehåll på internet.

Det är inte alla som har tillgång till internet som faktiskt använder det. Cirka 200 000 personer som har internet hemma använder det inte. Den främsta anledningen till att de inte använder internet är att de inte är intresserade.

En glad nyhet är att det är fler än någonsin som känner sig delaktiga i informationssamhället. Nu känner sig hela 65 procent av befolkningen delaktiga. Samtidigt är det 60 procent av internetanvändarna som någon gång upplevt att de ägnar för mycket tid åt internet. Man kan även se ett samband mellan hur mycket tid som spenderas på internet och känslan av att för mycket tid ägnas åt internet.

Majoriteten är smartmobilanvändare

77 procent av befolkningen har en smartmobil och 76 procent använder internet i mobilen, 62 procent gör det dagligen. Mer än hälften av svenskarna upp till 55 års ålder använder internet i mobilen dagligen.

47 procent av befolkningen använder Mobilt BankID, 57 procent navigerar med hjälp av GPS:en i mobilen och 29 procent brukar publicera var de är.

start1

Färre uppger att de e-handlar

Det är färre som uppger att de köper saker eller tjänster över internet 2015 än på flera år. 79 procent av internetanvändarna gör det någon gång 2015 jämfört med 85 procent 2014. Men ser man på andra aktiviteter som har anknytning till handel över internet så har de ökat med någon eller några procent mellan 2014 och 2015. Enligt  E-barometern ökar dock e-handelns omsättning, så det hela är något av ett mysterium.

När det gäller överföring av pengar har Swish fått ett stort genomslag. 32 procent av befolkningen använder nu Swish och 44 procent av smartmobilanvändarna swishar.

Sociala medier fortsätter växa

Besökarna på sociala nätverk har ökat från 53 procent av internetanvändarna år 2010 till 77 procent år 2015. 70 procent av internetanvändarna använder Facebook och nästan hälften gör det dagligen. Instagram har ökat i popularitet och används idag av 40 procent av internetanvändarna, 2014 var motsvarande siffra 28 procent. 22 procent använder Twitter och det är lika många som använder LinkedIn.

En nyhet i årets rapport är Snapchat som används av 21 procent av internetanvändarna. De flitigaste användarna är 12-15 åriga flickor, 62 procent av dem använder dagligen Snapchat. Det är däremot sällsynt med snapchattare över 35 år.

start2

Filmtittandet på nätet har exploderat

Förra året ökade musiklyssnandet mycket, 2015 är det istället filmtittandet som har ökat. Nu är det 70 procent av internetanvändarna som tittar på film och video på nätet, 45 procent gör det varje vecka och 17 procent dagligen. 2014 var det 52 procent som tittade. Hela 40 procent av de som tittar på film på nätet betalar för detta.

Det är 77 procent som lyssnar på musik på internet 2015. 42 procent lyssnar på en radiostation på internet, 30 procent lyssnar på poddradio och över hälften (54%) av musiklyssnarna betalar för att lyssna via internet.

Fildelningen fortsätter att minska. Nu är det bara 18 procent av internetanvändarna som fildelar. Minskningen är stor bland de unga (12-25 år), men bland de medelålders (36-55 år) är läget oförändrat. De som fildelar betalar i högre grad än andra internetanvändare för att titta på film (46% jämfört med 24%) och lyssna på musik (58% jämfört med 39%).

Traditionella medier starka trots konkurrens

Medietiden på internet ökar men den är ändå väldigt mycket lägre än tiden som läggs på traditionella medier. 76 procent läser dagstidningar på internet, men andelen har varit lika hög i flera år. 15 procent läser e-böcker vilket är en liten ökning, men ännu kan vi inte tala om något genombrott för e-boken.

42 procent lyssnar på radio via internet och 30 procent lyssnar på poddradio. 67 procent tittar på tv-playtjänster, flest tittare finns i åldersgruppen 26-45 år där över 70 procent gör det någon gång eller oftare. 28 procent tittar på Netflix. Vanligast är det bland 26-35 åringarna, hela 47 procent av dem tittar på Netflix.

start3

Internet spelar viss roll i politiken

Inför valet 2014 var tv den viktigaste informationskällan totalt sett, men för de unga (16-35 år) var internet viktigast. Av de uppräknade källorna för information var Twitter minst viktig, till och med mindre viktig än text-tv.

69 procent av befolkningen använde internet för att informera sig inför valet 2014, varav 18 procent gjorde det dagligen. I åldern 26-35 år var det 29 procent som gjorde det dagligen. Hälften av 16-35 åringarna var politiskt aktiva på Facebook kring valet 2014. Det var även hälften av befolkningen som gjorde något valtest på nätet inför valet 2014, över 70 procent av de under 35 år gjorde det.

Koll på domäner och bredband

65 procent av svenskarna vet vad ett domännamn är och 14 procent av internetanvändarna har en domän för privat bruk. I slutet av oktober 2015 fanns det nästan 1,4 miljoner aktiva .se-domäner. Av alla .se-domäner är det 57 procent som ägs av svenska företag, 32 procent ägs av svenska privatpersoner och 11 procent har utländska ägare. Majoriteten (71%) av domänägarna äger endast 1 domän.

93 procent av Sveriges befolkning har internet hemma. Det är lika vanligt att ha ADSL som fiber (29%). 2 procent har enbart bredband via mobiltelefonen och 9 procent av dem som har internet hemma vet inte vilken sort det är.

34 procent av internetanvändarna har någon gång använt IIS tjänst Bredbandskollen, över hälften av männen har gjort det. Den genomsnittliga hastigheten för bredband i Sverige (mätt med Bredbandskollens webbtjänst) var 41 Mbit/s under 2014. Det är dubbelt så högt som 2012 när det var 20 Mbit/s. Den genomsnittliga surfhastigheten för att ta emot data i mobilen (mätt med Bredbandskollens mobilapp) var 17 Mbit/s i början av 2015. Tre år tidigare (2012) var den 4 Mbit/s.

0
kommentarer
Permalänk
Nästa: Start